SÚ LYŽE SPOTREBNÝM TOVAROM?

Lyže sa ostatne ako aj iný spotrebný sortiment snažia každý rok podriadiť dopytu na trhu, ktorý ako inak je čím ďalej, tým náročnejší. Nie je to tak dávno, asi pred 15 rokmi, čo každá lyžiarska značka vyrábala s porovnaním so súčasnosťou doslova pár modelov. Lenže postupom času sa zákazník stal čím ďalej tým náročnejší a aj jednotlivé značky začali medzi sebou sa odlišovať rozmanitosťou svojej kolekcie. Napríklad v deväťdesiatych rokoch sa jedna kolekcia lyží vyrábala vždy rovnaká po dva roky za sebou a napríklad lyže určené pre dámy sa vôbec nevyrábali. To je v dnešnej dobe absolútne nepredstaviteľná situácia. Dnes má každá lyžiarska značka za cieľ prispôsobiť svoju kolekciu čo najviac jednotlivým skupinám klientov. Takže miesto slalomiek, obračiek, lyží univerzálnych a detských dnes máme lyže Allround, allmountain, freestyle, freeride atď. a to všetko ešte naviac v dámskom a detskom prevedení. Navyše sa ešte každá lyža vyrába v priemere v piatich dĺžkach, dvoch farbách a dodáva sa minimálne s dvoma typmi viazania. Takže jeden produkt má v priemere 20 možných kombinácií. Keď toto číslo vynásobíme počtom modelov danej značky a ďalej násobíme počtom lyžiarskych značiek na trhu, dostaneme obrovské číslo.

Teraz sa dostávame k jadru problému, ktorý teraz väčšina veľkých firiem, ktorá sa zaoberá predajom tovaru rieši: Ako ponúknuť svoju kolekciu (a väčšinou nielen lyží, ale i lyžiarok, palíc, prilieb, oblečenia ...), jsou-lyze-spotrebni-zbozi p2každému klientovi a to v plnom svojom rozsahu a tiež čo najrýchlejšie. Ono totiž to na prvý pohľad jednoduché riešenie a to výroby celej kolekcie v takom množstve, aby v každom meste v každej krajine bol dostatok každého modelu vo všetkých dĺžkach farbách atď. má veľké úskalie, ktoré spočíva v riskantnej výrobe na sklad, ktorá môže byť, ak sa kompletný vyrobený sortiment nepredá počas jednej zimy, smrteľná. Ďalšiu zimu sa totiž jedná o kolekciu minuloročnú, čiže bez zľavy nepredajnú. Väčšina lyžiarskych značiek sa teda prikláňa skôr k centrálnemu skladu napríklad pre celú Európu a zároveň na vytvorenie dokonalej logistickej siete tak, aby sa jednotlivý výrobok dostal ku konkrétnemu klientovi čo najrýchlejšie. Lenže čo najrýchlejšie znamená cca. do týždňa, rýchlejšie to naozaj nejde. Predtým to bolo oveľa jednoduchšie, jednak kolekcia nebývala tak rozsiahla a tiež sa celosvetovo predalo viac nových párov lyží ako teraz. Väčšina značiek teraz teda balansuje nad dvoma faktormi časová dostupnosť tovaru vs. rozmanitosť a šírka ponúkanej kolekcie. Tento problém nerieši iba odvetvie lyžiarskeho priemyslu, ale napríklad aj automobilový priemysel alebo výroba nábytku. V oboch týchto vzorových odvetviach je tak veľké množstvo kombinácií daného produktu, že sa veľkí hráči pôsobiaci v tomto odvetví čiastočne uchýlili k výrobe priamo na zákazku. Holt nie je výnimkou, že si napríklad zákazník musí na svoj nový vysnívaný model automobilu počkať.

jsou-lyze-spotrebni-zbozi p3V lyžiarskom odvetví navyše všetky modely podliehajú vyššie spomínanej "sezónnosti." (Ak sa model do konca zimy nepredá, nasledujúcu zimu sa jedná už o výbehový model a zákonite sa musí predávať so zľavou). Vychádza z toho jediné, aby lyžiarske firmy boli aj do budúcnosti úspešné, budú musieť svoju výrobu "na tesno" zviazať s dopytom. Takže sa bude čím ďalej tým častejšie stávať, že si zákazník bude musieť na svoj vysnívaný lyžiarsky "špeciál" nejakú tú dobu počkať.


Článok pre SNOW

Tento web používa cookies

Niektoré sú nevyhnutné pre fungovanie webu, iné využívame k štatistickému vyhodnocovaniu, na účely marketingu, prípadne sa jedná o cookies tretích strán. Súhlas s použitím iných cookies ako nevyhnutných pre fungovanie webu je dobrovoľný. Kliknutím na tlačidlo "Súhlasím!" sa aktivujú všetky cookies. Váš výber nepovinných kategórií cookies môžete kedykoľvek zmeniť v Upraviť nastavenie. Ďalšie informácie nájdete v našom Prehlásení o použití cookies.